Peranan Sm Entertainment Sebagai Media Diplomasi Publik Korea Selatan di Indonesia

Prawiraputri, Febe Dian Kencana and Meganingratna, Andi (2021) Peranan Sm Entertainment Sebagai Media Diplomasi Publik Korea Selatan di Indonesia. Jurnal Ilmu Hubungan Internasional LINO: Asia Tenggara Dan Dinamika Hubungan Internasional Multidimensional, 1 (2). pp. 120-136. ISSN 2797-0485 (E)

[thumbnail of Jurnal LIno Febedian- Meganingratna.pdf] Text
Jurnal LIno Febedian- Meganingratna.pdf

Download (795kB)

Abstract

South Korea through Korean wave in music or Korean pop (K-pop) is an example of a country that uses public diplomacy to fulfill its country's interests. K-pop is a popular work by South Korean entertainment agency like SM Entertainment that spreads in various countries ranging from China, Japan, America, and Indonesia. This research aims to examine SM Entertainment's role as a media of South Korean public diplomacy in Indonesia. This research uses the concept of corporate diplomacy and nation branding, using descriptive qualitative research methods. The results of this research show that SM Entertainment provides contribution in the development of South Korean nation branding and serves as a media of South Korean public diplomacy in Indonesia through brand management as one of the agencies that producing K-pop. His role is to turn their brand into nation branding, as a tourism promoter, a constributor in Corporate Social Responsibility, a supporting actor in cultural diplomacy, networking media of investment, and as a representation of South Korean society. This research shows that SM Entertainment's contingency as a pioneer of K-pop brands plays a huge role in the development of South Korean nation branding globally so that it can become a media of South Korean public diplomacy including in Indonesia.

Korea Selatan melalui Korean wave dalam bidang musik atau Korean pop (K-pop) adalah contoh negara yang menggunakan diplomasi publik untuk memenuhi kepentingan negaranya. K-pop merupakan hasil karya yang dipopulerkan oleh agensi hiburan Korea Selatan yaitu SM Entertainment yang menyebar di berbagai negara mulai dari China, Jepang, Amerika, dan juga Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji peranan SM Entertainment sebagai alat bagi diplomasi yang dilakukan Korea Selatan di Indonesia. Dengan menggunakan konsep corporate diplomacy dan nation branding, dengan menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa SM Entertainment memberikan konstribusi dalam pengembangan nation branding Korea Selatan dan berperan sebagai media diplomasi publik Korea Selatan di Indonesia melalui berbagai kerjasama pengelolaan brand sebagai salah satu agensi yang memproduksi K-pop. Peranannya yaitu mengubah brand mereka menjadi nation branding, sebagai promotor pariwisata, konstributor dalam Corporate Social Responsibility, aktor pendukung diplomasi budaya, media networking dalam bidang investasi, dan sebagai representasi masyarakat Korea Selatan. Penelitian ini menunjukkan bahwa konstribusi SM Entertainment sebagai pelopor brand K-pop sangat berperan besar dalam hal pengembangan nation branding Korea Selatan secara global sehingga dapat menjadi media diplomasi publik Korea Selatan termasuk di Indonesia.

Item Type: Artikel
Uncontrolled Keywords: SM entertainment, Nation branding, Corporate diplomacy, Diplomasi publik
Subjects: 300 – Ilmu Sosial > 320 Ilmu politik > 327 Hubungan internasional
Divisions: Jurnal
Depositing User: Mardiana Astuti Amin
Date Deposited: 29 Aug 2024 02:24
Last Modified: 29 Aug 2024 02:24
URI: https://repository.unifa.ac.id/id/eprint/1106

Actions (login required)

View Item
View Item